19.10.2013

Tort bezowy z bitą śmietaną i sosem truskawkowym


Bardzo długo zastanawiałam się nad tym, jaki tort przygotować na chrzciny Tosi.
W każdym razie miał być bezowy - to było pewne od samego początku.
Ostatecznie zdecydowałam się na czterowarstwowy tort  przekładany bitą śmietaną z dodatkiem truskawek.
Rewelacyjnie wyglądał i myślę, że amatorzy bez byli usatysfakcjonowani:)

Składniki:
  • 12 białek w temperaturze pokojowej
  • 600 g drobnego cukru
  • 2 łyżeczka octu z czerwonego wina lub balsamicznego
  • 750 ml śmietanki kremówki
  • 50 dag truskawek
  • Kilka łyżek cukru pudru
  • dekoracje na wierzch
Przygotowanie:

Przygotowanie można rozpocząć od sosu truskawkowego: 30 dag truskawek odszypułkować, umyć, pokroić na kawałki i podgotować na małym ogniu z cukrem pudrem (można dodać go więcej jeżeli truskawki są bardzo kwaśne, jednak sos powinien być kwaskowy - bita śmietana i beza są słodkie i należy ten smak przełamać). Po ugotowaniu zblenderować na gładką masę i ostudzić.
Pozostałe 20 dag truskawek odszypułkować, umyć i pokroić na kawałki.
Białka ubić na sztywną pianę, dodawać powoli cukier w dalszym ciągu ubijając.
Pod koniec ubijania dodać łyżeczkę octu i delikatnie wymieszać łyżką.
Przygotować 4 blaszki, każdą z nich wyłożyć papierem do pieczenia z odrysowanymi 4 okręgami o średnicy ok 27-30 cm (ja narysowałam największy, jaki zmieścił się na blaszce).
Wyłożyć na nie powstałą bezę, dzieląc na 4 równe części. Wyrównać. 
Wstawić do piekarnika nagrzanego do 180ºC, natychmiast przykręcając temperaturę do 150ºC. 
Piec 1 godzinę 15 minut. Gotowa powinna wyglądać na chrupiącą na brzegach i suchą na górze, w środku powinna być mięciutka. 
W oryginalnym przepisie zawarta jest informacja, aby studzić w uchylonym piekarniku, ja jeśli nie mam możliwości suszenia w piekarniku suszę poza nim; tym bardziej, że przed większymi imprezami piekarnik zazwyczaj jest później potrzebny do przygotowywania innych potraw.
Śmietanę ubić na sztywną pianę z niewielką ilością cukru pudru.
Po wystygnięciu bez przygotować paterę, kłaść krążek bezowy, następnie ubitą śmietanę, polać sosem truskawkowym i ułożyć trochę pokrojonych świeżych truskawek. 
W ten sposób przygotować tort do końca. 
Na wierzchu ułożyć dekorację tematyczną lub świeże owoce, ja zdecydowałam się na zakup gotowej dekoracji:)



I jeszcze odrobina prywaty - nasza mała Tosia:)


Obiecany post opublikujemy już wkrótce, z przyczyn od nas niezależnych musiałyśmy przełożyć jego publikację.

Pozdrawiamy: Asia i Tosia
Autor zdjęć: STUDIO 180 STOPNI

3 komentarze: